Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dwars in sluis

Dwars in sluis 11 mei 2016 02:52 #734079

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9950
Beetje gas geven. Dan loopt hij gecontroleerd zo naar de kant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 11 mei 2016 03:12 #734080

Oké daar had ik ook aan gedacht maar afgezien daarvan B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 11 mei 2016 03:36 #734081

Als dat gebeurt dan betekend het dat er wind of stroom of beide van voren komen. Wat je dan het makkelijkste kunt doen zonder dat er kracht nodig is, is de voorlijn vastmaken, en dan de achterlijn helemaal los. Dan brengt de wind en/of de stroom weer terug in de positie waar je zijn wilt. Je moet altijd de wind/stroom het werk laten doen.

Maar om te beginnen de juiste lijn van je boot eerst vast maken, dan kom je niet dwars te liggen ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 11 mei 2016 04:57 #734085

Of gewoon accepteren en achteruit de sluis uit. Als er dan mensen gaan staan te grinniken bij de wachtrij aan de andere kant blijf je gewoon met je kin in de lucht staan sturen, alsof het zo hoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 11 mei 2016 05:00 #734086

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Bijna ieder jaar zie ik wel iemand achterstevoren in een sluis aanleggen en achteruit de sluis verlaten...
Vrijwel altijd bij een schutting van zoet naar zout door de zoute onderstroom en de resulterende zoete instroom, en door als eerste de voorste landvast te beleggen. Het spreekwoord is niet voor niets 'van zoet naar zout gaat fout'.
Als de boeg in de fout gaat zal het meestal door wind zijn, en voldoet een beetje gas en tegenroer om je boot weer in het gareel te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 11 mei 2016 05:16 #734088

Gas vooruit en anders je boegschroef :p
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 11 mei 2016 05:20 #734089

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4227
Beetje gas inderdaad, dan dwing je de boot (koppel varen) beheerst weer naar de kant. Als je weg moet varen hoeft de boot uiteraard niet meer helemaal terug naar de sluismuur.

In een sluis heb je vaak geen ruimte om een halve of hele bootlengte op te schuiven omdat je daar met de sluisdeur of andere schepen in aanvaring komt. Bij een lange kade of steiger zonder andere schepen heb je meer mogelijkheden.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 11 mei 2016 05:21 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 11 mei 2016 05:39 #734092

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
gebeurde mij vorig weekend nog in de sluis bij lelystad, er lag een dikke beroeps voor me met draaiende schroef, beetje rare stroom in de sluis
achter lag ik vast, voor niet, mijn vrouw miste de bolder, en dwars :( in de sluis
de achterlijn heb ik op de fokkeschootlier gezet, en met een dot gas in zijn vooruit met de buitenboord helemaal dwars kwamen we keurig langs de kant
en toen op het gemak naar de achterbuurtjes gekeken, die hetzelfde overkwam ;)
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 11 mei 2016 05:58 #734097

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8010
tcdehoog schreef :
gebeurde mij vorig weekend nog in de sluis bij lelystad, er lag een dikke beroeps voor me met draaiende schroef, beetje rare stroom in de sluis
achter lag ik vast, voor niet, mijn vrouw miste de bolder, en dwars :( in de sluis
de achterlijn heb ik op de fokkeschootlier gezet, en met een dot gas in zijn vooruit met de buitenboord helemaal dwars kwamen we keurig langs de kant
en toen op het gemak naar de achterbuurtjes gekeken, die hetzelfde overkwam ;)
ton

Ook die dikke beroeps even laten aanspreken door de sluiswachter? Is verboden namelijk!
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 11 mei 2016 06:10 #734103

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
Koezt
dat is daar een beetje standaard aan het worden geloof ik
sommige leggen niet eens meer aan, ze blijven in positie met boeg- en acherschroef

persoonlijk vind ik het een vervelende sluis aan het worden, het wordt met de dag drukker met beroeps
de brug gaat al open als de sluis nog een kolkende massa is, van het wegvaren van de beroeps voor je in de sluis
de volgende beroeps stoomt al op, als wij nog in de kolk varen
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 11 mei 2016 06:17 #734105

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8010
Des te meer reden toch?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 11 mei 2016 06:27 #734107

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7843
CeesS schreef :
Bijna ieder jaar zie ik wel iemand achterstevoren in een sluis aanleggen en achteruit de sluis verlaten...
Vrijwel altijd bij een schutting van zoet naar zout door de zoute onderstroom en de resulterende zoete instroom, en door als eerste de voorste landvast te beleggen. Het spreekwoord is niet voor niets 'van zoet naar zout gaat fout'.
Als de boeg in de fout gaat zal het meestal door wind zijn, en voldoet een beetje gas en tegenroer om je boot weer in het gareel te krijgen.

Of als je van zout naar zoet gaat. Dan staat de stroom tegen je. Als je dan niet eerst voor vast maakt, of (als solozeiler) niet snel genoeg het gas erop gezet hebt, draai je onbeheersbaar dwars, tot de duer dicht gaat.

(ja eigen ervaring)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 11 mei 2016 06:29 #734108

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7843
tcdehoog schreef :
Koezt
dat is daar een beetje standaard aan het worden geloof ik
sommige leggen niet eens meer aan, ze blijven in positie met boeg- en acherschroef

persoonlijk vind ik het een vervelende sluis aan het worden, het wordt met de dag drukker met beroeps
de brug gaat al open als de sluis nog een kolkende massa is, van het wegvaren van de beroeps voor je in de sluis
de volgende beroeps stoomt al op, als wij nog in de kolk varen
ton

Jij bent schipper op jouw schip.

Als de sluis nog teveel kolkt om veilig weg te kunnen varen, blijf je lekker even wachten. Dat is jouw beslissing, niet die van de sluiswachter, hoe vervelend die ook gaat doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 11 mei 2016 06:57 #734120

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
we dwalen een beetje af geloof ik, dat hebben we anders nooit op het forum :whistle:
ik kan er best mee omgaan, als het te gek is blijf ik idd even wachten
en juist dan krijg je het geval dat de volgende beroeps al voorbij de eerste rode lichten vaart als jij de kolk nog uit moet
de marifoon staat altijd aan op de sluis,(oproepen doe ik selectief) die zegt niets, zowel van het niet aanleggen als voortijdig opstomen
op zich varen alle beroeps best netjes weg, ik snap best dat een beetje motorvermogen nodig is om 110 meter in beweging te krijgen
verder off topic
het ging aan de noordkant bijna fout afgelopen zondag
er lagen een stuk of 15 jachies te dobberen, 2 beroeps er tussendoor, die moesten eerst
een kottertje uit elburg uit de uitgaande sluis pakte bijna een dobberaar, niet gezien kennelijk :huh:
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 11 mei 2016 06:59 #734121

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5953
tcdehoog schreef :
gebeurde mij vorig weekend nog in de sluis bij lelystad, er lag een dikke beroeps voor me met draaiende schroef, beetje rare stroom in de sluis
achter lag ik vast, voor niet, mijn vrouw miste de bolder, en dwars :( in de sluis
de achterlijn heb ik op de fokkeschootlier gezet, en met een dot gas in zijn vooruit met de buitenboord helemaal dwars kwamen we keurig langs de kant
en toen op het gemak naar de achterbuurtjes gekeken, die hetzelfde overkwam ;)
ton

Geef je vrouw maar de schuld. :woohoo: :woohoo:
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 11 mei 2016 07:26 #734128

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
Jutter schreef :
tcdehoog schreef :
gebeurde mij vorig weekend nog in de sluis bij lelystad, er lag een dikke beroeps voor me met draaiende schroef, beetje rare stroom in de sluis
achter lag ik vast, voor niet, mijn vrouw miste de bolder, en dwars :( in de sluis
de achterlijn heb ik op de fokkeschootlier gezet, en met een dot gas in zijn vooruit met de buitenboord helemaal dwars kwamen we keurig langs de kant
en toen op het gemak naar de achterbuurtjes gekeken, die hetzelfde overkwam ;)
ton

Geef je vrouw maar de schuld. :woohoo: :woohoo:

uiteraard, anders is eeuwige hoon hier mijn lot :S

maar serieus,
ik mikte de boeg op een bolder in de sluismuur, en daar zat geen pin in :pinch:
dikke wind op de kont, ik was met de achterlijn bezig en was te laat om naar de volgende bolder te varen
blijft haar schuld toch??
nog verder off topic, de weinige keren dat ik alleen een sluis pak, gebruik ik de lier op het kajuitdak als midden bolder
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 11 mei 2016 07:40 #734131

Gebruik de pinnen op de kade. Véél makkelijker dan die ellendige sluisbolders. De sluis is laag zat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 11 mei 2016 07:42 #734132

Lang leven de middenbolder/kikker!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 11 mei 2016 07:45 #734136

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Ik gebruik solo altijd mijn middenbolder, slag om bolder in kademuur en zelf vasthouden in de kuip. De boot ligt dan op 2 punten in controle. Fenders even voor de middenbolder en bij het hek. Nooit problemen, mooie is ook dat de boeg altijd van de muur af gaat wijzen, dat is makkelijk met wegvaren.
Laatst bewerkt: 11 mei 2016 07:46 door Artemis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 11 mei 2016 07:56 #734142

ja dat doe ik ook, gaat nooit fout.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 11 mei 2016 08:38 #734167

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27162
zeilliefhebber schreef :
Beste zeilers,
Stel je ligt met je boot in de sluis en door een fout lig je dwars in sluis maar aan een kant nog vast (achter) Wat doe je.

Heel banaal:
Kijken en glimlachen en op je eigen boot letten.
Er staan altijd genoeg stuurlieden op de wal ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 11 mei 2016 09:11 #734185

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12507
Heb in de loop der jaren in “mijn sluis” wel zo’n beetje alle stunts gezien die dat jachiesvolk maar weet te bedenken.
Hoewel, denken is niet het eerste woord dat in je opkomt wanneer je sommige Admiraals in spé ziet aanklooien.
Natuurlijk zijn er ook schippers bij die wel nadenken en met hun scheepje manoeuvreren alsof ze beroeps zijn maar aan dat soort valt, als sluismeester, geen lol te beleven.
Nee, de meeste afleiding geven de schuin, dwars en achterstevoren liggers.
Ook de hangers die vergeten slack te geven bij het afschutten, zorgen vaak voor de minder saaie momenten.
En zolang zo’n “bakkie” geen schade aan schip en/of bemanning veroorzaakt, is dit een mooi leermoment voor de schipper in kwestie en onschuldige afleiding voor de omstanders.
Wat altijd weer opvalt, is dat de schuld nooit en te nimmer bij de schipper kan liggen.
Nee, er zijn over het algemeen - buiten wind en stroom - maar twee schuldigen aan te wijzen.
Dat zijn of hun vrouw of de sluismeester en op allebei kan de schipper dan lekker vloeken en schelden en daarmee de omstanders doen geloven dat het echt niet aan hem lag.
Toch was er één bakkie, waarbij de schipper de sluismeester zelfs bedankte voor zijn bijdrage.

Aan de lage kant komt één scheepje aanvaren met achterop niet de Nederlandse maar de Amsterdamse vlag.
Het is iets van een opgebouwd Westlandertje, lang, smal, geen diepgang en hoog opgebouwd, kortom een lege blaas ofwel een windvanger.
Hij komt, met een behoorlijk poep wind in de kont, met een gangetje de sluis in.
Wanneer hij vol achteruit slaat om af te stoppen, gaat zijn kont al van de kant af.
De man voorop krijgt zowaar een trosje vast maar geeft geen slack.
Het lijntje dat, vanaf de voorste kam, als spring staat, trek de kop naar de kant en wat de schipper ook met motor en roer doet, hij krijgt de kon niet bij de kant en de wind zorgt er voor dat hij even later letterlijk dwars ligt en zelfs met flink veel motorgeweld niet meer terug draait .
Ik heb intussen de deuren al een tijdje dicht, dus wordt het tijd om in te grijpen.
Door de omroep installatie zeg ik: ‘Schipper, zal ik hem even voor u recht leggen?’
Hij knikt enthousiast van ja.
‘Mooi, zet dan de motor uit zijn werk en doe verder niets.’
Hij kijkt, niet-begrijpend, omhoog maar zet toch de motor in zijn vrij.
Ik trek intussen de schuiven een stukje open - bij vol open ontstaat er een wildwaterbaan die er in drie minuten, duizend ton water doorjaagt - en regel, met een beetje meer van de ene en een beetje minder van de andere schuif, dat de boot gestrekt langs de muur komt te liggen en de schipper er een achter trosje bij kan zetten.

Bij het uitvaren roept hij omhoog: ‘Sluisie, hartstikke bedankt man!’
Laatst bewerkt: 11 mei 2016 09:12 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 11 mei 2016 09:50 #734198

Ook wel eens gehad :laugh: :laugh: en ben lekker dwars blijven liggen, was toch geen ruimte meer voor en achter, dan maar liever dwars, dan hoop geknoei en mogelijk schade.

Ooit kreeg ik wel een zure opmerking van me buurtjes "zoals u ligt is het niet echt netjes heur....."


Mijn maatje merkte droog op moet je eens zien hoe hij in z'n thuis bed ligt...............
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 11 mei 2016 10:22 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 11 mei 2016 10:20 #734210

  • Toudai
  • Toudai's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 130
Heb ik ook wel eens gehad, dwars in de sluis. Kan mij herinneren dat het in ieder geval niet aan mij lag :P :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 11 mei 2016 10:36 #734213

Aan de amsterdamzijde van de oranjesluizen, één van de eerste tochtjes (was nog niet gewend aan de boot) met een gierende dwarswind willen afmeren aan de hoge zijde van de sport-wacht steiger.

Aan die zijde bestaat die uit een balk op waterniveau met wat nagels er in.

Ik op blote voeten.

Hoe het precies kwam weet ik niet meer, maar op een gegeven moment moest mijn toenmalige partner snel naar binnen om een spuitluier te gaan managen. De achterlandvast had ze niet goed belegd en ik was net bezig de voorlandvast naar een andere bolder te brengen, want de bolders daar waren kapot.

Ik stond daar dus met een boot dwars tussen de steigers met blote voeten op een balkje, proberend om met een landvast in de hand de boot niet te verliezen. Schaakmat. Kon de boot neit vastleggen en durfde me amper te bewegen en probeerde krampachtig niet achter de boot aan in het water te vallen. Gene enkele houvast in de buurt.

Komen er twee "behulpzame" medewatersporters toegesjokt over de iets hoger gelegen treeplanken aangelopen en vragen me wat ik daar sta te klooien. Als ik nou ff een lang lijntje van de achterbolder uit zou werpen dan zouden zij het wel even regelen:S
Laatst bewerkt: 11 mei 2016 10:37 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.326 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl